Dag 23, 23/12

Okej, nu kommer guiden jag skrev igår att ni skulle få.

Julgranskulor:

Jag tycker att enkla enfärgade kulor är fina men det kan ju var fint att ha några riktigt pampiga kulor i granen också. Här finns det många varianter men jag tänker skriva om en. så här kommer den:

Decoupage
Decoupage är när man använder bilder, servetter, tidningsurklipp mm. Du använder decoupagelim, det används för att fästa bilderna eller texten och det finns att köpa i hobbyaffärer som Panduro.
 
Börja med att välja ut bilder eller text till dina julgranskulor, det kan vara en jultomte, en snöflinga, din katt eller kanske en text som "Merry Christmas" eller "En kula full med glädje" eller liknande som du har klistrat ihop av olika bokstäver. Kanske klippa ut en hel artikel och göra en textkula?
Sen får du välja vilken färg på kula du vill ha, tänk på att om du ska ha en liten text eller en bild är det snyggt med kanske rött, blått eller lila men om du ska ha en heltäckande bild eller text ska du nog helst ha vit kula.
Täck ytan där bilden/texten ska sitta med klister. Sätt på bilden och täck över bilden med ett lager lim. Lägg på tork. Sedan är det dags att dekorera. Du kan ta glitterlim runt bilden, glitter som du har i granen, dekorationsstenar eller band. Klart!

Julkort 
 
Också här finns det oändligt många varianter. Både via mail och via brev. Jag komer att skriva om båda.

Via brev:
Personligen gillar jag ett grovt vitt papper som bakgrund och ett lite mer färgglatt på sedan. Men det är vad jag tycker. Så min guide är utifrån det. Välj ett papper, vitt, ljust eller rött, mörkt, det beror på om du vill ha mörk bakgrund eller mörkt papper på bakgrunden. Sen kommer vi till pappret på bakgrunden. Det beror ju på vilken färg du har på bakgrunden, om du har en mörk bakgrund ska du ha ett ljust papper på bakgrunden och tvärt om. Sen kommer det til texten,  som du antingen kan skriva med bläck, färg, glitter, urklip eller klistermärken. "God jul" eller "Många julkramar" är en passande text. En bild som sticker ut tycker jag är fint. Det kan du antingen göra genom att vika ett papper tre gånger, och klistra fast en ände på bilden och den andra på pappret, eller genom en klisterkudde som också finns att köpa på Panduro. Klart!

Via mail:

Om du har photoshop så finns det en jättebra guide på http://moderskeppet.se/video/show/mala-ditt-eget-julkort , och om du inte har det kan du göra det på picnik.se .

Så då var detta inlägg klart, kanske kommer något mer imorgon men hoppas inte för mycket ;) Hej då, och God jul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0